Honda belooft met zijn in 2018 gepresenteerde HondaJet Elite een luxe beleving die relatief betaalbaar is.
De vanafprijs van de Elite bedraagt 4,7 miljoen euro. Het is een verbeterde verse van de eerste privéjet van Honda, die na maar liefst 30 jaar onderzoek de eerste stap van het Japanse bedrijf op de vliegtuigmarkt betekende.
We hebben bij de Paris Air Show uitgebreid een Elite-jet kunnen bekijken en constateerden dat het een uitstekende keuze is in het goedkopere segment van de markt voor privéjets, ondanks dat hij klein en eenvoudig is.
Zo ziet de HondaJet Elite er uit:
De HondaJet Elite heeft een bereik van 2.655 kilometer en heeft een kruishoogte tot 13.000 meter.
De deur van de privéjet is ook een trap om makkelijk aan boord te kunnen gaan.
Direct bij het instappen zie je twee leren stoelen...
De cabine is slechts 1 meter 46 hoog, dus je moet wel bukken.
De cabine is 1 meter 52 breed en 5.42 meter lang. Het vliegtuig biedt ruimte aan in totaal zeven mensen, inclusief de stoelen in de cockpit.
... en nog eens twee als je achterom kijkt.
Er is nog een stoel, maar die kan ook vervangen worden door een keukentje.
Er is vrij veel ruimte tussen de stoelen en naast elke stoel zit een eigen raam. Bij de Paris Air Show waren die blauwgekleurd, maar ze kunnen ook van helder glas zijn. Je kan een tafeltje onder de armleuning vandaan trekken.
Als extraatje kan je met je telefoon het geluidsvolume, de lichten en de temperatuur regelen van de cabine en ook de schaduw van de ramen.
De cabine zit vol met kleine handigheidjes, zoals deze bekerhouders.
Er is ook een wc achter een schuifdeurtje. Daarin kan je jezelf met een gordel vastmaken. Veel kleine privéjets hebben geen toilet, dus dit is echt een pluspunt voor de HondaJet.
Er is zelfs een wasbak met stromend water
Het blijft erg licht in het vliegtuig, dankzij lampen op de vloer, tussen de ramen en in de wc.
De stoelen zijn ook helemaal naar eigen smaak te verstellen, dus ze kunnen ook helemaal tegen elkaar aan worden gezet.
Een groter raam tussen de stoelen zorgt voor een nog beter uitzicht en dient tevens als nooduitgang.
In de cockpit zijn er twee stoeltjes voor piloten, maar het vliegtuig is zo ontworpen dat hij ook door één piloot kan worden gevlogen. De tweede stoel is dan voor een passagier.
De cockpit maakt gebruik van Garmin-technologie en volgens Honda zorgt het 14 inch grote touchscreen voor "nog betere navigatie, vluchtplanning en controle."
De motoren zijn op de vleugels gemonteerd. Ongebruikelijk, maar Honda zegt dat er daardoor minder geluid doordringt tot de cabine en meer ruimte is. Ook bespaart het brandstof.
De jet is gemaakt van een composiet van carbon in plaats van aluminium.